Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

22 September 2008

++Mari Belajar Memasak++

Hehe.. Takde apa nak tulis.. tapi tiba-tiba teringatkan dapur dirumah..
Lama sungguh tak memasak.. Rindunye kat kuali n senduk aku dirumah..
Apa khabar la agaknye mereka dirumah.. Sihat ke tidak...
Tiba-tiba teringat masakan yang aku selalu masak kat umah..

Udang Masak Lemak Cencaluk..
Aduhai kecur air liur mengenangkan masakan itu...
Aku belajar masakan secara tak langsung dari Tv.. Waktu tu Chef Wan yang ajar..
Nak masak mende ni senang je...
Tumis bawang... Kalau nak best lagi tumis serai yang dah di titik...
Sampai naik bau... Masukkan cili blander.. Sampai masak cili tu...
Masukkan santan... Tambah air sket... Pastu masukkan cencaluk..
Cencaluk ni kalau banyak nanti masin...
Tapi kalau masin tambah le gula... mmg kena tambah gula..
Tak payah letak garam dah....
Pastu baru masuk udang...
Aku selalu buat udang tu goreng dulu...
Lagi best kalo goreng salut tepung... Buang kulit udang tu dulu..
Sebab aku suka udang tu bila dia kembang...
Hurm..Hurm... LapAr....
Mahu... saya mahu makan ini....
Kriok...

Lagi satu ni mmg makanan faveret aku...
sebagai orang Perak yang berjaya..
Aku telah mencanggihkan makanan kampung halamanku...

Tempoyak Goreng
Mende ni kalo masak Akak aku mesti lari...
Namun inilah makanan yang selalu aku cari..
Nak masak ni pun lagi senang....
Tumis bawang....
Naik bau... Masukkan ikan bilis yang telah di cuci...
Aku tak suka yang garing sangat2...
Pastu masukkan cili blander....
Goreng..Goreng... Goreng...
Ciaw..ciaw...ciaw...(Bunyi sudip dalam kuali) Hahaha
Masukkan tempoyak.....
Asyiknyer... Sampai sekarang aku terbau baunye....
Kacau sampai sebati..... Ciaw2... Buh garam...
Buh Gula.... Ciaw..Ciaw...
Aku suka manis pedas...
Makan ngan Bendi rebus.......
Waaaaa..... Nikmat dunia.........

Ni plak makanan sampingan yang aku memang berjaya dalam bidang ni..

Makaroni Bakar...

Huiyo... nama omputih... Aku tiru mak aku nyer makanan ni... tapi mak aku guna inti karipap... AKu lebih suka makaroni...

Masak ni lagi senang... Sambil menyanyi pun boleh siap..
Tapi jangan ada yang kacau.. Biar aku sorang2..
Mula-mula goreng makaroni..
Nak best kat sinilah letak sampah2 dia banyak...
Buh isi ayam yang telah direcek2... udang... Daging..... Dan apa saja yang ada dalam peti ais lagi..
Masak makaroni ni kena lebih rasa.. Sebab bila makaroni ni kembang dia macam tawar sket..
So.. masak la ngan sos , kicap.. apa2 jela.. masuk sket plum sos..
UmmmpHHh... YuMMy....
Dah masak mende ni... Buh tepi...
Pastu sediakan susu cair... Biskut empat segi yang men tenis tu.. Hup Seng....
Keju.. Telur... N Krim cendawan...
Pastu panaskan susu cair....
Susun biskut itu dalam loyang... tapi rendam lu biskut ngan susu panas...
Sebab bila dia masak biskut tu jadi lembut dan sebati...
dah susun tutup loyang... letakkan makaroni..
ratakan.. jgn semua sebab nak buat berlapis...
Pastu tuang telur , letak keju n krim cendawan...
Pastu tutup lagi ngan biskut...
ulang cara yang sama... mampatkan....
telur tu bila masak akan lekatkan antara makaroni tu.......
Krim tu buat isi ni lembab2 sket...
Keju biar berlemak......
Dah abes ulang sampai abes....
Penutup dia tutup ngan Biskut.... Tuang telur lagi...
Pastu bakar.... sampai masak.....
Pastu apa lagi... Ngap............

Sampai sini je la resepi hari ni...
Lapar.. Lapar..

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails