Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

11 August 2011

~Spontaneous Thursday - Aku Hanya Insan~

~Spontaneous Thursday - Aku hanya insan ~

Setiap kali berbaring... aku pasti terbayangkan... Aku seorang yang tinggi.. Bagaimanakah bila aku sudah mati nanti.. Pasti kubur ku panjang kan...

Semakin difikirkan semakin sesak nafas mengenangkannya... Mati itu pasti.. Bersedia atau tidak bukan persoalan yang harus dipersoalkan... Soalkan apa yang telah kita lakukan...  Kadang kala... Kita hidup mengikut perasaan dan nafsu.. sedangkan yang di hitungkan kelak adalah kebaikan dan amalan...

Kita sering risau dengan pemergian orang yang kita sayang... Orang yang kita sayang pun jua begitu.. Pasti merisaukan pemergian kita .. Pastinya kita dan mereka tidak sanggup kehilangan seseorang yang kita sayang... Tapi pernahkah kita risau dengan pemergian diri kita sendiri...

Lemah lutut... Sejuk tapak kaki bila dikenangkan.. Kita akan pergi menghadap pencipta kita Allah yang maha Esa... Bagaimana cara kita pergi..... Bagaimana kita di alam kubur ketika menanti kiamat menjelma... Adakah kita direhatkan dengan aman dan bahagia atau pun kita telah pun mula hidup sengsara...

Mengalir peluh sejuk bila mengenangkan... Tangan manakah buku amalan kita terima.. adakah diberi dengan sopan atau dicampak ke tangan kiri.. Nauzubillah.... Pucat tapak tangan bila mengenangkan kita akan bersendirian... Tiada yang akan menemani kecuali amalan kita...

Bergetar jejari bila mengenangkan.. Apakah kita dapat menjawab soalan-soalan yang akan diajukan dengan tepat... Ingatlah.. bukan mulut kita yang akan berbicara .. Tetapi anggota badan dan amalan kita yang akan menjawab... Segala yang dilakukan setiap saat setiap detik akan diperhitungkan...

Ya Allah... Janganlah Engkau palingkan RahmatMu dari diriku... Aku hamba yang lemah... Iman hanya senipis  rambut... Hatiku mudah berbolak balik.. Pagi beriman .. petang belum pasti... Ya Allah.. Ampunkan dosa hambaMu ini.. Aku hamba yang hina... Namun mengharapkan wangian syurgaMu... namun tingkah laku ku kadang kala tidak membawa aku kesana.... Ya Allah Engkaulah yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang ... Amin

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails