Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

24 October 2008

Merendah diri bererti mengalah atau menyampah..

Kadang-kadang bila kita bersembang dengan rakan-rakan, ada masanya kita pasti akan bermegah-megah dengan apa yang kita perkatakan. Sampai ada ketikanya umpama kita je yang tengah bercerita.. Cerita pasal ini.. Pasal itu.. semuanya berkenaaan dengan diri kita.. hanya kita je yang ada semua tu.. Disebelah pihak lain pulak.. Kawan tu dok la temanggu mendengar.. Sambil mengangguk-angguk.. Mengiya tidak.. membangkang tidak... Adakah kawan itu merendah diri atau menyampah...

Jawapan pertama... Kawan itu merendah diri

lantak kome la nak cakap apa... Aku diam je la... Malas nak layan... Kang dilayan berapi2 plak lagi yang dia cakap.. Semua mende la dia ada... Aku kan takde.... Mana ada... aku takde mende yang di cakap tu... Yela... Aku ni apa la sangat tak la pandai sgt... Belajar setakat Degree... tak abes pun lagi ha.. Nak cakap lebih2 aku takde mende tu... Yela dia anak orang kaya.. Pagi2 makan roti sapu kaya.. Hahahahahaha....


Jawapan kedua... Kawan itu menyampah

Huh... tak abes2 dia je yang cakap... aku pun ada semua tu.. tak payah nak citer pun... aku lagi bagus dari dia... Alah ... biar satu hari nanti terbukak mata dia tgk apa yg aku ada... Tak luas mana pun tanah yang ada kat kampung... Boleh la jual nak buat shopping complex.. Ala.... Hurm.. tak kira lagi yang makcik2 I punya... campur2 semua boleh la besar singapore tu...

Hurmm... apa pun jawapan nya... merendah diri amatlah penting... KENAPA... Apasal la plak aku yang kena rendah diri... Yaa.... Biar kita yang mengalah jangan biar orang lain mengata kita...
Berkongsi sket dengan anda... Bila kita buat sesuatu perkara... dalam masa beberapa hari kita perhatikan perubahan yang berlaku disekeliling kita.. Ternyata berupa ke positif or negatif.. Kalo positif perbaikikan lagi.. Kalu sebaliknya... Jangan sekali2 buat lagi...

Tak rugi kalau mengalah... Namun kita kena ingat juga... Tiap kesabaran orang ada batasnya... andai terlebih batasnya.. Bila-bila masa boleh meletup...

Sekian....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails