Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

25 February 2010

~ Wanita , Emas dan Zakat ~


Mari belajar sesuatu hari ini. Emas adalah jenis-jenis logam yang diwajibkan zakat. Kewajipan zakat ke atas logam ini dijelaskan dalam firman Allah S.W.T. bermaksud:
“Dan mereka yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah (mengeluarkan zakat) maka khabarkanlah kepada mereka dengan azab yang pedih, pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu, maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu”.

At- Taubah; ayat 34-35

Zakat emas dikira dalam dua keadaan.

1. Emas yang tidak dipakai (disimpan)

Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%.

Contoh:

2.5% x nilai emas yang disimpan (jika melebihi nisab)
Contoh : RM6,000 x 2.5%
Jumlah zakat = RM 150

2. Emas yang dipakai

Emas yang dipakai (sebagai perhiasan) walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ianya melebihi ‘uruf’ (nilai kebiasaan pemakaian masyarakat setempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan dari nilai uruf. Nilai yang diambilkira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menetapkan kadar uruf adalah 150 gram emas.

Contoh:

Berat Emas yang dipakai = 250 gram
Uruf Emas = 150g ram

Berat Emas yang layak dizakat = 250 gram - 150 gram = 100gram
Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x (100 gram x harga semasa)
= 2.5% x (100 gram x RM 77.16)
= RM 192.9

*simpul disini nanti bila nak mintak hadiah ulang tahun ke.. apa ke.. kalo nak mintak emas berpada-pada yer.. contoh tu adalah harga emas yang lama.. sekarang ini harga emas dah melonjak tinggi. *

1. Emas dan Sutera


Wanita adalah dibenarkan untuk memakai emas dan sutera untuk menghiaskan diri.
Anas r.a mengatakan bahawa beliau pernah melihat Ummu Kalthun, puteri Rasullullah memakai pakaian yang diperbuat daripada sutera yang bergaris (bercorak).


Tetapi harus diingat, emas dan sutera hanya boleh dipakai oleh kaum wanita sahaja dan haram hukumnya apabila lelaki memakai emas dan sutera.


Daripada Abu Musa Asyari bahawa Rasullullah S.A.W bersabda

"Diharamkan memakai sutera dan emas bagi lelaki umatku dan dihalalkan kepada wanita-wanita mereka".


Walaupun kaum wanita dibenarkan memakai emas dan sutera, janganlah sampai memakai emas secara berlebih-lebihan. Ini kerana ia akan menimbulkan sikap riak yakni menunjuk-nunjuk dan juga akan mengundang bahaya kepada si pemakai sekiranya dilihat oleh peragut dan penyamun.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails