Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

18 May 2011

1Malaysia Printing Taman Universiti Parit Raja

Salam 1Malaysia...

*Urk entri ni bukan nak mengutuk orang tapi terkenang jer...*

Ini adalah pasal perkara yang memang membungkam didalam jiwa aku ni.. Eii geram aku.. Geram... memang aku geram sangat dengan kedai ni.. Cakap putar alam... mencciii... Orait kita tengok kedai apakah...


Yaaa.. Inilah dia 1Malaysia Printing....*memang saje aku letak tajuk entri ni 1Malaysia Printing... Biar bila orang search nama dia jumpa entri aku dulu.. hahahaha*

Jangan buat kejam dengan aku.. Kalau korang taknak dikejamkan oleh aku... 

Rentetan peristiwanya masih segar dalam ingatan aku.. Walau tarikhnya aku tak berapa nak ingat...

Kelas aku telah bersepakat nak buat baju koparat untuk lawatan Pedagogi ke PJB.. Orait bersemangat aku dan rakan-rakan pergi survey kedai... Fine... kitaorang dapat kedai yang murah dan menjanjikan boleh buat ikut saiz yang kitaorang nak...

Berlari-lari itiklah kitaorang mempublishkan gambar baju contoh di dalam group.. moga-moga rakan sekelas berpuas hati dengan pilihan kitaorang.. tapi di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan Kak Lynn (yang menguruskan baju didalam kelas) tak dapat memberikan duit kepada kedai sebagai deposit sebab ada budak kelas yang degil nak mati *tambah sikit... gedik giler... berkira pasal duit ni... lempang gak kang...* tak bagi duit lagi...

Mula-mula waktu survey... si pekerja yang bernama Saiful @sepol *memang aku bagitau nama dan karekter dia dalam ni.. hahaha* janji kepada kitaorang yang special size ni boleh ikut saiz yang diberikan.. 

Dialog I :

Kitaorang : Yang macam kitaorang yang special size ni macam mana ehh....
Sepol : Ehh takpe.. kalau nak senang nanti boleh bagi kemeja ke apa ke.. yang boleh ikut saiz dia...
Kitaorang : orait.... cun...

Tapi waktu Kak Lynn pergi hantar saiz... derang boleh tanya nak buat apa dengan baju kemeja ni... So baju tu dipulangkan kembali.. Menyebabkan kitaorang kena pergi lagi sekali kat kedai.. Di kedai kitaorang berurusan dengan Kak yang besar.. sebab ada dua orang pekerja pompuan kat situ.. satu kecik dan satu besar.. so ni yang besar...Kak tu cakap kalau tukang jahit dah potong tak boleh nak tukar... *dalam hati aku.. waaa.. efisen giler syarikat ni.. pagi bagi saiz... petang tukang jahit dah potong kain ikut saiz arrr....* , Kitaorang cakap.. kalau dah potong ke tak boleh tukar saiz telefon kitaorang... Dan tiada panggilan telefon..

Dengan berbekalkan semangat yang setinggi gunung... HArapan yang besar bak perut ibu mengandung... kitaorang pun tunggu lah baju keparat yang dijanjikan selama 21 hari... *dah macam nak tunggu telur ayam menetas je... 21 hari... ceh...*

Tapi.... Masih bermasalah lagi dengan budak yang berkira dengan duit didalam kelas lagi.. menyebabkan baju keparat ini diambil lewat dari masa nya.... Bila dah setel duit.... Kak Lynn pergi la amek... Aku pun terbayang-bayang la esoknya boleh la pakai baju keparat tu ke PJB... nampak seragamnye... 

Sekali.... Henset aku berbunyi.. Hajar call...

Dialog II :

Hajar : weiiii Fizah .. Hang dah try dah ke baju keparat tu....!!!!
Aku Cun : Belom lagi.. Kak Lynn tak bagi lagi....
Hajar : Wehhh.. aku tak celuih arrr.. hang bagi saiz apa kat kedai tu....
Aku Cun : Wutttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sat-sat tunggu kak Lynn bagi baju.. aku try....

Okeh... dalam masa yang sama.. Kak Lynn datang hantar baju... Ifa cepat-cepat try.... *Aku mention kan ifa sebab dia ala-ala saiz aku je.. keke* Ifa berlari-lari ibu naik ke atas.. sambil bawak baju keparat tu....

Dialog III :

Ifa : Wehhhhh... tak muat baju ni macam mana.....
Aku cun : Urk.... wut.!!! ingat hajar je yang tak muat.. waaaa.. semakin gemuk kah aku....
Ifa : Ni memang saiz kecik ni... Letak kat baju contoh pun lain ni... Kecut sangat ni.. Lengan pun tak celuih ni... 

Dan dengan semangat kepasukanan kitaorang berlari-lari ayam berak kapur pergi balik ke kedai tu... Si Sepol tak de pada masa itu.. Yang ada Kakak yang besar.. dan abang yang bersuara perlahan je.. Aku memang emo ngan kedai tu.. mencii...  Ada ke dia cakap aku bagi kemeja yang boleh regang... dia cakap.. bila regang cam ni memang besar.. dah tu kecut la dia... ewahh kak... aku tak pandai jahit pun aku pandai gak mengukur baju tau.... 

Hellow.. yang regang tu baju kemeja aku.. awat yang kecut baju yang korang bagi... Kak tu siap nak salah kan kitaorang lagi sebab baju tu...

Dialog IV :

Aku Cun : Ni apa citer ni baju ni.. kata boleh ikut ukuran yang kitaorang bagi...
Kak Besar : Ehh.. kitorang dah jahit ikut saiz yang diberikan la...
Ifa : Ikut mende nye... celuih pun tidak nye....
Aku Cun : Ni nak pakai pun tak boleh ni... nak buat frame boleh la...
Ifa : dah tu macam mana ni... Tak kan kitaorang nak burn duit macam ni je kot...
Kak Besar : okeh .. kitaorang alter la.. ukur saiz lain... macam ni kena potong la gaji akak bulan ni...

Biar kena potong pun tak pe.. tak payah bagi gaji pun aku suka... Aku siap pakai inner je waktu tu sebab nak try baju yang konon-kononnya akan menjadi sample... Kak Besar tu gak yang cakap.. Kalo buat besar tak pe.... Hek diaaaa... benci aku... Okeh fine... hantar balik baju tu ke kedai... 

Maka aku dan mereka yang tidak celuih baju keparat tu pun terpaksa memakai baju kurung untuk ke PJB di esok hari nya.. Arghh.. bila dikenangkan... cantik lagi baju kurung aku.. 1000x ganda cantik.. hahaha....

Dalam hati aku.. sudah tiada harapan yang diberikan.. hanya menuntut janji yang ditaburkan oleh pihak kedai je... mencii...

Sampai saat dan ketikanya ... ketika baju yang berbulan baru nak siap tu.... Baju pun dah siap... Aku memang dah malas nak pandang baju tu.. Tp buat-buat je la terima baju tu.. Tapi memang eiii.. laa.. naseb aku tak bako je kedai tu... Sekali lagi dia buat tak celuih.. bengong ke hape ... Bukan hari tu dah try dah ke ikut la saiz weiii.. nape yang kome ni degil beno haaa.... 

Dan sekali lagi kitaorang serang kedai tu... Tapi sebab memang aku dah benci dengan kedai tu... memang aku tunggu dalam kete je... rasa alergik je nak jejak kaki kat kedai yang macam tu.. Boleh pulak jadi perbalahan dalam tu...

Dialog V :

Ktorang tanpa aku : Apa ni... kenapa jadi macam ni lagi.. dah le yang lain yg suh hantar repair pun ada yang koyak..
Kedai ngok ngek : Kitaorang dah ikut saiz.. yang repair tu kitaorang tak jamin mende tu akan koyak waktu repair... (wutt the hek....!!!)
Kak Lynn : Mana boleh macam ni... husband saya pun ada kedai macam ni gak tapi takde la problem sampai macam ni...
Kedai ngok ngek : Dah tu nape hantar kat sini... (ewah ko... lempang kang...)
Ifa : Kalau kitaorang tau cam gini memang tak kan hantar laaaaaa.....
Kedai ngok ngek : tapi ni dah kali ketiga dah mintak ubah...

Ewah....ewah.. kalau korang buat ok.. sekali je dah cukup.. ni tak.... okeh.. sorry aku nak jejak kaki dah kat kedai korang... Memang aku alergik.. kalau dapat pun baju tu kat aku balik... aku tak pasti yang aku nak pakai hasil buatan kedai korang tu... eiiiuwwwww.. aku takut terkena badi ngek ngok tu kat badan aku jer...

Duit tu.... Takpe la bang and akak.... Biarkanlah burn gitu... Aku tak boleh terima yang korang menipu... melupakan apa janji yang dah diberikan... Just.. jumpa je kita di akhirat nanti... Aku taknak dengar apa-apa dah dari mulut bang and kak.. biar nanti anggota badan bang and kak yang jawab... 

Sorry to say... aku tak boleh nak tengok kedai ni apatah lagi nak jejak kan kaki ke situ.. Sorry... 

Oh.. lupa nak bagitahu kedai ni kat mana.. Kedai ini terletak di lokasi Taman Universiti Parit Raja .. batu Pahat... Sebaris dengan kedai makan 25Jam Al-Azhar... yang paling tepi sekali .... 

P/s: 99 perkara baik yang dilakukan... 1 yang buruk tu juga yang akan dikenang... sorry bang and akak kalau kedai tutup... i`m sorry....

Sila maafkan aku.. Tapi tiada maaf untuk dirimu...

7 Komen:

cik gojes :) said...

pesaL teruk sangat ??? kaLau nak tempat baju koperat , tempah kat kedai dekat2 meLewar...situ best...kitorang punyee baju cantik jee =) tgk Laa baju koperat kkdk kami =)

Unknown said...

Owh.. kitaorang tak tau.. tu yang jadi macam tu.. waa.. menci.. sangat bengang....

youngmanner1 said...

Kedai cam Har..
Kawan tempah banner, kate bleh siap...
tibe masenye, kedai tutup...
terpakse wat prog tanpa banner yg diharapkan dapat memeriahkan majlis...

Unknown said...

Yue see.. bukan aku je yang mengalami masalah mungkir janji ni.. ada gak kan.. kan...

zaima@emma said...

baru jer cadang nk tmpah bj korporat kt kdai tu tp bila baca blog akak trus mati niat...hemm...kt mane lg nk cr kdai yg boleh wat bj korporat yg murah2 ni? ad suggestion?

Unknown said...

tak murah pun kedai tu... harga rate mcm sama je kedai lain.. cuma layanan tu je la.. kualiti mmg ok... tp byk perangai...

Unknown said...

Penah dapat bad xperience gak kt ctue.. laen janji laen dpt n name bdk nye yg same tu gk... lagi 1 bunting oder n die, printing ala2 kehabisan ink.. ble tnye die ckp mmg tone wane tu.. mcm kami xpenah printing jek die nye jwpn tu.. sabo je la...dpt sebakol maki...hahaha

Related Posts with Thumbnails