Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

02 November 2010

~Ping Ping Pong~

Hari ini tiba-tiba menjadi Personality Advisor yang tak rasmi kepada seseorang yang itu. Dimana ia mempunyai personality yang kurang bagus. Hahahaha.. Sorry yer.. aku cakap apa yang aku lihat, aku pikir dan aku rasa.. Tapi takpe.. rambut ko cantik.. hehe.. pakai sepit rambut yer.. kompem comey.. hehe..

Berbalik kepada apa yang aku hendak ulaskan. Didalam kita menegur rakan-rakan kita adakalanya pihak yang mendengar tidak akan mentafsir setiap perkataan kita sama seperti apa yang kita fikirkan. 

Sebagai contoh, kita berkata tentang A. dan dengan lengkapnya kita bercerita tentang ciri-ciri A. Namun adakah yang mendengar itu akan mentafsir cerita tentang A itu mengikut apa yang kita fikirkan. Mungkin mereka akan mentafsir menjadi A atau pun A mahupun A . Ia tetap A tetapi ia adalah A yang lain.

*Faham ke tak ni... Faham ke tak ni.. (isk ayat aku cilok dari kawan aku.. hahaha..)*

Adakalanya apa yang kita tegur itu akan menguris H & P seseorang teman itu. Jadi tiba-tiba aku teringat kat satu kem kaunseling yang pernah aku pergi. Di sana ia ada mengajar cara-cara untuk menegur tanpa menguris H & P seseorang tu.

Caranya adalah PING PING PONG. Apa yang dimaksudkan dengan PING PING PONG ( PPP) ini. 

Begini, apabila kita hendak menegur orang itu. Perkara pertama adalah jangan kita secara "memkhinzir buta' kita melulu-lulu terus tembak orang tu. Apa yang akan orang tu rasa..??

Marah .. Bengang... Rasa nak marah.. argh... mungkin juga apa yang kita sampaikan itu pun dibuat endah tak endah je nanti...

Ok kembali kepada PPP. Untuk menegur seseorang itu. Perkara pertama kita hendaklah melihat atau memikirkan sesuatu untuk dipuji. Sama ada pakaian dia .. Atau peribadi dia. Selalunya Ping pertama digunakan untuk memuji apa yang anda lihat pada orang itu. 

Contoh " hai , cantik kamu hari ini." atau " wah. hensem-hensem ni nak pergi mana ni.? ".

Dan Ping yang kedua adalah untuk memuji peribadi atau sesuatu yang baik yang diketahui. 

Contoh . Kita tahu yang dia sangat suka kan bola. " Eh.. amacam.. aku tengok team ko asyik menang jer.. Ni mesti sebab ada ko kan.." ( hurm aku xtau la nak bagi contoh macam mana kat sini)

Dan Pong adalah masa untuk kita mengePOINT mereka. Waktu ni teguran itu haruslah berpada. bukan dihamburkan.  

Apa motif PPP ini di ajar. PPP ini digunakan untuk mengurangkan rasa marah orang yang ditegur.. Cuba bayangkan bila tiba-tiba dihambur mesti terasa panas sampai ke telinga.. ketiak pun rasa berpeluh-peluh.. Rasa nak marah balek je.. Last-last.. just angguk.. ckp.. a`ha.. a`ha.. aku paham.. terus blah.. hahaha.. BEtul tak...??

Bila pujian yang diberikan. Sejuk itu terasa kepelosok rongga-rongga badan. Kadang-kadang terasa kembang sedikit. dan bila tamparan daripada teguran itu datang. Mood-mood sejuk ini akan membalance kan kepanasan yang sampai ke telinga tu..

Itulah kegunaan Ping Ping Pong.. Puji Puji Tegur...


*babeh.. walaupun U ni kuning.. tapi i tetap sayangkan U babeh...*

*maaf kalau ada kekurangan.. ingatan kepada perkara ini semakin kurang.. ish. mcm mana ni...*


Mood: Shalala.. xde mood sekang ni..
Jiwa : Masih lagi serba salah lagi...
Cuaca:Malam la.. xnampak apa pun
Kewangan: ~EmpTy~



0 Komen:

Related Posts with Thumbnails