Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

19 December 2010

~Erti hidOp~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Pelbagai soalan pernah di tujukan kepada aku...

Dah kerja belum....? Nape tak mintak keje kat tempat tuuuttttt....? Nape tak mintak tolong Tetttt ni carikan kerja untuk kamu.....? Nape tak pergi terus tempat keje tu pegi mintak keje...?

Huhh.... Yang berkata-kata memang mudah... Cuba dia berada ditempat aku... Bagaimana rasanya hendak menghadapi hari-hari yang berlalu dengan cara yang sama..? Pasti muak dan jelek dengan kehidupan sendiri... Ditambah-tambah lagi dengan persoalan yang kadang kala secara tidak langsung menjadi tajam seperti panah beracun.. Tepat dibidikkan ke ruang hati aku... Terluka dan terus bernanah....

Sambung belajar eh...? Guna apa....? Nape tak apply biasiswa... ptptn rugi la.... tak menjamin kerjaya nanti...? Nape sambung pendidikan tak sambung pure enggineering jer... ? Sekang ni nak jadi lecture tak payah ada pendidikan dah.. jadi nape ambek pendidikan...?

Jawapan aku mudah...... AKU TAK LAYAK.... Iya... mungkin aku tergolong didalam golongan orang yang tidak beruntung... Pakej aku kurang lengkap... Yelah.. aku bukannya bijak didalam pelajaran... Secukup makan sahaja... Biarlah yang layak mendapat biasiswa... biarkan aku dengan jalan aku yang bagi orang lain agak merugikan.. Kerana segalanya ditampung dengan menggunakan wang keluarga... Tapi aku dah tak kisah dengan semua itu.. Dari sekolah lagi... Buku teks segalanya perlu disediakan sendiri...

Oh... tiba-tiba terkisahkan kenangan dulu-dulu... Dulu waktu sekolah rendah.. ada makanan tambahan untuk pelajar yang kurang mampu... ada sorang penerima makanan ni selalu tak datang sekolah... dan cikgu akan buat rotate dalam kelas untuk mengambil makanan tambahan tu sebagai pihak ganti... Tapi masih ingat lagi aku.. bila sampai kat turn aku.. Cikgu tu tak bagi aku amek... dia suruh murid next aku yang amek.... Aku taw .. makanan tu tak le seberapa pun.. tapi waktu tu kecik lagi... terguris hati aku kat cikgu tu.... Aku tak tahu apa salah aku kat cikgu tu sampai banyak perkara aku diketepikan ... Ingat aku nak ngorat anak dia yang satu kelas tu ke.. ohh plzzz.. xpayah... sorry la aku katakan... sampai sekarang aku masih terasa-rasa benci kepada seorang insan yang bernama cikgu ( tapi cikgu tu je la.. cikgu lain aku sayang... tambah-tambah cikgu Pi`e)

Berbalik kepada topik yang bersangkutan... Biarlah aku menjalani kehidupan aku sedaya mampu aku... Aku tidak seperti orang lain yang bertuah.. Dapat apa yang dikehendaki.. Aku masih terkial-kial memahami erti hidup aku sendiri...


~Semakin di renung masa hadapan.. Semakin terbungkam dihati kenangan yang berlalu~

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails