Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

12 January 2011

~Philosophy and me...~

Hola....

Mari bercerita hari ini.. Hehehe...

Berbulu-bulu dah pale aku... Mana tak nye... Banyak sudah buku Falsafah yang aku dah selak-selak.. hehe.. *selak je pun.. takkan dah berbulu pale otak.. hehe*

Selak-selak pun aku baca taw tak.. Dan aku dah tanda-tanda kan kat isi-isi yang penting.. Hehe.. berpinar mata wei... Yang terbayang-bayang lagi kat pale otak aku adalah "phillen" "sophia" : Phillen Sophia ( dalam bahasa yunani... bila dikonvert ke dalam english ) jadi... Philosophy... Yue sii!! Now i can spell it without refer to the book....!

Philosophy atau pun dah bahse senang pahamlah.. Falsafah...  Dimana ia membawa maksud "mencari kebenaran" atau ayat dari Sarjana NurFahmi " Falsafah adalah mencari kebenaran dari kebenaran untuk kebenaran" * begitu la kot.. lupa dah.. hehe.. buku kat bawah...*


 ~Yue Sii... 9 buah buku aku buat rujukan... Alhamdulillah.. ada la yang aku nak kan.. isk.. walaupun tidak la keseluruhannya...~

Pulaknye tu.. dalam kelas Philosphy tu kan..kan.. lecturer tu suruh nanti bila present kena relatekan dengan FPK ( Falsafah Pendidikan Kebangsaan) Umamai.. boleh ke haku ni.. isk...

Tapi yang tak boleh blah.. Lecturer tu a.k.a Dato` Panglima tu kan.. cakap aku ni macam Cina.. isk.. dia tanya ada keturunan  cina ke.. isk.. sah-sah la takde... nak je aku jawap aku lahir tengahari.. so bila keluar-keluar je cerah.. mata aku pun jadi sepet.. bagus tak citer aku ni.. hehehe

Perkara itu mengingatkan aku kat peristiwa yang berlaku lama dahulu. di Ipoh.. Dimana aku menaiki bas awam yang bersaiz kontot menuju ke Taman Cempaka. Tiba-tiba konduktor bas itu berbasa-basi dengan aku...

Apek konduktor : Eh... U... U ni ada keturunan cina ka..?
Aku yang konfius : No.. No... Tidak ada.. Tidak ada.. 
Apek konduktor : Muka U ada macam cina la....
Aku yang konfius : Iya Eh....
Apek konduktor : I tengok muka U ada 2 cahaya....?
Aku yang konfius : Cahaya....? Wut....Wat cahaya-cahaya...?
Apek konduktor : Ada CAHAYA ISLAM dan CAHAYA CINA...
Aku yang konfius : urk..... 

Sambil senyum aku bangun terus tekan loceng bas.. lantak ko la sampai mana pun.. janji aku turun.. malas layan apek tu.. waaaa...



~cakap-cakap.. tang mana cina nye.. isk.. mata je kot.. doyay~

Nota nak kena kaki:

~Ades.. kenapalah ngan aku ni... Dua-dua insan penting dalam hidup aku.. namun aku tidak bisa memilih.. hanya mampu berdoa agar dipilih sahaja...~

1 Komen:

Anonymous said...

ya Chinese look

Related Posts with Thumbnails