Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

19 February 2012

~Mahu kahwin!!!~

Salam.....

Yoshhhh..!!!!

Lama tidak berbicara di blog usang ini... Seketika lepas.. Sibuk yang menghiasi kehidupan aku...

Aku sibuk dengan hal-hal dunia... Aku sibuk untuk memajukan diri di dunia ini... Aku sibuk untuk meletakkan batu permulaan kejayaan didalam hidupku.. Walau aku tidak pasti adakah permulaan ini ada hujung yang aku mahukan... Atau belum sempat sampai ke hujungnya.. Aku sudah memulakan perjalanan akhirat kelak.. Wallahualam...

Okeh... begitulah sedikit renungan untuk aku dan kamu....

Berbalik kepada topik yang aku ingin perkatakan disini adalah...

Kahwin ..... !!!!!


Yoshh.. Siapa yang tak mahu kawen angkat tangan....!!! Mesti tiada kan.....

Tapi lebih khususnya adalah Kahwin awal...... Kahwin muda... Kahwin ketika belajar... Kahwin belum kerja lagi....

Kalau tanya aku ni jawab aku...

Kahwin laaaaaaaaaaaaaaa.... !!! Ada haku kesah.... !!!!

Okeh aku kesah yer ... Kawinlah bila korang dah mampu... Bagi yang lelaki... Kawin la bila dah cukup duit untuk kawin dan mampu nak tanggung keluarga lepas tu... Tu pendapat aku la... Yang seiring dengan pendapat mak aku... Mak aku cakap... Jangan le spender pun mak belikan dah nak kawin dah... Maknanya apa.... Duit sendiri pun takde lagi dah ada hati nak kawen..

Tak salah ada hati nak kawen... Tapi berpada-pada... Ingat.. zaman sekarang ni duit tu salah satu daripada keperluan yang memang kena ada... (mesti orang cakap aku ni mata duitan..muahaha) Berkata-kata memang mudah.... Tapi perlaksanaan dia macam mana...

Aku bukanlah orang yang layak untuk berbicara tentang hal ini.. Namun ini pendapat aku, selagi tak melanggar syarak pendapat aku.. aku boleh berpendapat... 

Lainlah kalau memang famili nak support segala-galanya.. okeh go on.... Aku kompemlah tak kan.... Memang ada yang cakap.. Perempuan tak payah pikir apa.. semuanya lelaki yang sediakan.. Wutt !!! Tu nak buat suami ke apa tu... Semua atas bahu dia yer.. okeh... takpe la.. tu apa yang korang nak... 

Tah laa... Aku tak rasa aku boleh terima kalau yang lelaki nak kawin waktu kerja pun belum lagi... Dah kawin bawak isteri duduk rumah mak abah... Apa mak abah makan ... anak-anak mesti makan.. takkan sanggup nak tengok anak dan menantu kelaparan... Bagus idea korang tu kan....

Tiba-tiba teringat sembang-sembang kosong dengan kawan-kawan yang dah kawin dulu... Ingat sorang kakak ni cakap.. Dah kawin kalau nak lebih bahagia jangan duduk rumah mentua atau famili sendiri... Cuba untuk berdiri... Sebab apa...???

Ni sebab yang mak aku list kan.. Jangan dok umah mentua atau famili sendiri..

1- Sebelah pihak saja yang gembira.. sebelah lagi tak gembira.. 

Kisahnya : Kalau aku duduk rumah mentua aku.. aku jadi tak selesa... Sebab tu bukan rumah aku... Laki aku kompem gembira... Dapat dok ngan mak dia... ngan aku sekali (bini dia laa... bila dah kawen laa... ni contoh tau.. contoh...).. Kalau dok umah mak aku pulak.. aku le kompem gembira sampai mencapai ke langit.. tapi laki aku pula yang tak gembira... Dah la dia lelaki... tapi menumpang umah mentua.. tak ke terasa tu... (Lagi pun mak aku dah warning awal-awal.. jangan nak ngade-ngade dah kawen nak tinggal dengan famili.. hehe)

2 - Kurang rasa tanggung jawab..

Kisahnya : Rasa tanggung jawab nak urus keluarga menjadi kurang.. Yelah.. tak payah pikir nak beli or sewa rumah... Nak beli kelengkapan rumah.. Sofa... katil.. peti ais.. dapor.. mesin basuh.. lain-lain... Sebab.. yelah dok umah famili.. mesti dah ada semua... masuk umah basuh kaki.. Duuummmm.. baring atas katil.. kukekukekuke(gelak laki bini)... Tak boleh la macam tu... Urusan rumah... macam sediakan makanan... beli bahan masak... pengurusan kewangan pun jadi tak bagus... Duit guna enjoy jee.. aset penting macam rumah takde.. (lain la kalau umah mak bapak tu memang nak bagi kat korang)

3 - Kemesraan terbatas.. (ni bukan advice mak aku yer.. ni kawan akunye)

Kisahnya : Kemesraan laki bini terbatas or terhad ... hanya dibilik sendiri je la... Kita diberi masa 24 jam sehari.. Tolak masa bekerja .. 8 pagi - 5 petang ... masak-masak... makan ... tengok tv.. kul berapa baru bule bermesra-mesraan berdua-duaan.. Kalau duduk rumah sendiri... Memang berdua... Hari cuti or hari minggu balik la rumah famili...

4 - Tak dapat nak tunjuk skil 

Kisahnya : Tak dapat nak tunjuk skil masak ke... mengemas ke... tapi rasanya skil selalunya masak... bila nak masakkan khas untuk yang tersayang... Bila duduk rumah mentua or famili sendiri.. mesti mak akan masakkan.. kang kita tetiba nak masak selalu tak ke marah laki mak tu.. err aku maksudkan abah lee.. hehehe..

Ok sampai tu je kot yang aku mampu nak pikirkan.... Aku tak cakap dok umah mentua tu salah... Tapi bagi aku.. aku taknak....

Macam terkeluar topik.. hehehe... tak pe la.. henjoyy...

p/s : idea datang bila tengok fb berlambak-lambak post pasal kawen.. sebab aku kawen lambat lagi... hehe

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails