Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

26 October 2009

++ Takutnyer Aku ++


Alamak minggu depan final la.. Huk2.. aku takutlah.... Adoya... Present PSM la pulak... Camne ni... ko tak takut ke... Aku takut... Wehh... Gelap nyer... aku takut la.. mana tau ada apa2 ke... Alamak Iwan ada la plak kat bwh tu... Aku takut la... Eii mana ko bwk aku ni.. Aku takut ni...

Semua situasi diatas menunjukkan perasaan takut...

Semua orang mengalaminya. Takut atau ‘FEAR’adalah satu perasaan. Secara mudahnya takut boleh didefinisikan sebagai:

F-False
E-Expectactions
A-Appearing

R-Real


Daripada kosonan di atas, boleh kita simpulkan perasaan takut adalah satu imaginasi. Ianya merupakan imaginasi negatif yang seolah-olah berlaku secara realiti. Contohnya seperti Nabila yang mengalami perasaan takut pada ular. Sebabnya, dia telah membayangkan ular tersebut akan menggigitnya di alam realiti. Beliau telah membayangkan dengan jelas gigitan ular tersebut. Maka secara tidak sedar, dia telah membentuk perasaan takut tersebut.

Perasaan takut mungkin berubah disebabkan masa. Contohnya,
ketakutan pada hantu mungkin tidak lagi berlaku apabila seseorang budak meningkat dewasa. (Sebenarnya takut juga..hehe.. )

Setiap generasi tidak terkecuali melaluinya. Kita semua mengalami perasaan takut. Cuma mungkin dalam bentuk yang berlainan.

Ada yang takutkan pada ketinggian. Ada yang takut untuk bercakap di khalayak ramai. Ada yang takut pada serangga. Ada yang takut kekurangan wang. Ada yang takut pada isteri.. Hoho..

Dan lain-lain…


Sejarah telah membuktikan perasaan ini sentiasa wujud. Contohnya yang berlaku pada Julius Caesar yang takut pada kilat. Walaupun beliau seorang yang mengetuai angkatan tentera yang besar dan merupakan raja Rom yang terkenal, namun beliau masih mengalami perasaan tersebut.


Ketahuilah perasaan takut adalah normal. Daripada zaman dahulu sehingga kini perasaan tersebut telah wujud. Rasa-rasa anda, perkara apa yang menakutkan anda?

p/s : Bukan ayat ak semuanya.. HEk2..

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails