Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

14 May 2011

~Bagaimana menjadi seorang presenter mengikut cara Fizah Rahim~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Lama sudah tidak berbicara ilmiah.. Apa kata hari ini kita berbicara ilmiah untuk tidak mempersia-siakan ilmu yang ada....

Hari ini saya hendak berkongsi "Bagaimana menjadi seorang presenter mengikut cara Fizah Rahim" 

*Pergh... entri tak boleh blaa.. Bajett Gilewww... Hang ingat hang presenter yang bagus ke.. blah le wei...*

Hehe.. tak pe.. tak pe.. chill babeh...!!! Apa salahnya berkongsi apa yang kita tahu.. hehehe....

~ Teknik Pertama ~

Untuk menjadi seorang presenter yang bagus.. Konfident level kita perlu tinggi... Bagaimana nak tingkatkan konfident level masing-masing.. ?

Jawapannya sebenarnya terletak pada diri anda sendiri.. Bagi diri aku sendiri.. Konfident aku akan tinggi bila kena pada tempatnya... Konfident aku akan tinggi bila nak present didepan orang ramai.. kerana itu aku suka menjadi MC .. hehe.. tetapi konfident level sangat rendah bila perlu berbicara didalam telefon dan berbicara direct .. Aku akan jadi kaku... Hehe.. Okeh kembali kepada teknik...

Konfident level akan tinggi jika kita menguasai tajuk yang hendak dibentangkan.. Persediaan yang secukupnya perlu disediakan... Pastikan anda telah berlatih beberapa kali sebelum tiba waktu pembentangan yang sebenarnya...



~ Picture Kreadit to Miss Google~

~Teknik Kedua~

Pergi KARAOKE!!!!

KARAOKE!!!!! Wutttt The Fish!!!!

Ok... Fine ... Ini cara aku... Bila kita membentangkan sumtin... Suara adalah elemen yang paling penting... Selain daripada maklumat dan alat bantu mengajar yang lain... 

Bila present... Suara perlu di lontarkan... bukan menjerit.... * OMG..... Please.... jangan rosakkan gegendang telinga audience anda... ekke...*

Bila present .. *pergh ayat sekali lagi* Jangan biarkan suara kita tersekat oleh sesuatu... Broke The Roadblock... Buangkan... pecahkan roadblock yang ada didalam tekak anda... Intonasinya perlu sesuai dengan penyataan yang hendak disampaikan.. Jangan mendatar...

Salah satu cara untuk memastikan kita dapat melontarkan suara kita adalah dengan karaoke... Bila karaoke ni.. kita tak payah la nak pastikan picing lari ke.. apa ke.. kita just nak pastikan kita dapat lontarkan suara sepenuh hati... Lagi ok pilih lagu rock-rock... jangan dok cover-cover.. keke...


~ Teknik ni memang aku pakar.. lagi hebak... Cik Ipah... keke ~

~Teknik Ketiga~

Aaaaaaaa... aku malas nak taip dah.. kita sambung nanti yer... Nantikan kalau nak nantikan.. hehehe

Nota Nak kena Kaki:

Rindu sama sayang saya... waaaa....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails