Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

01 April 2009

Dididik tanpa Didikan

Petang tadi aku pergi pasar kat Taman U Parit Raja...
Macam biasa aku mesti membeli belah umpama shopping kat shopping complex.. hahaha..
Waktu nak balik tu.. tiba2 ternampak seorang makcik tgh marah anak dia...
Lagak umpama Polis tgh soal siasat
Ni dialog yg berlaku diantara anak beranak tu..
==================================
Makcik : Mana lagi makanan ni.. Kamu makan dua ehh...
Anak1 : tak ( sambil geleng pale)
Anak2: tak (geleng2 pale gak)
Sambil makcik tu perhati plastik yg dipegang oleh anak yg besar
Makcik : Yang ko pegang plastik macm tu pasal... Dah jatuh dah.... Lain kali pegang betol2 dol... eii.. aku lempang jugak budak ni... Ingat senang ke nak cari duit ha... aku suruh ikut bapak ko taknak....
====================================
Aku tgk anak makcik tu terkebil2 je... yele dak kecik lagi... cam baru tadika or darjah 1..
Apa agaknya didalam hati si kecil itu eh..??
Sedih...
Pilu...
Malu...
Bengang...
Berang...
====================================
Aku rasa semua perasaan dia bercampur baur...
====================================
Begitukah cara seorang ibu mengajar anaknya...
Mungkin aku xpernah rasa kena maki hamun macam tu..
Paling teruk aku pernah rasa just buku aku kena humban je...
tapi lepas itu beberapa hari aku di pujuk kembali...
ANak-anak begini kadang2 akan mempunyai 2 personaliti..
Pendiam di rumah.. dan seorang yang keterlaluan di luar rumah..
kanak2 begini lebih cenderung untuk berbohong..
untuk mengelakkan diri dari dimarahi..
Sepatutnya ibubapa yg mengetahui anak2nya berbohong..
mereka perlu menyelidik kembali sebab kenapa ia berbohong...
bukannya perlu dimaki dihamun...
hati mmg rasa puas lepas memaki hamun..
namun apa impaknye kepada anak kecil ini..
Jiwanya memberontak.... Ingin dibebaskan..
sehinggakan kadangkala mereka bertindak diluar kawalan..
Dan ini jugalah antara faktor2 yang menyumbang kepada masalah salah laku di sekolah... anak-anak ini sudah lali dengan hukuman yang dilakukan maka mereka sendiri sudah tegar dengan segala hukuman yang disediakan...
=====================================
Salah siapa bila segala ini berlaku...
pikir-pikirkan lah..
bila anak dididik tanpa didikan...
======================================

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails