Jeruktimun.blogspot.com milik Hafizah Rahim
~Selamat Datang kepada semua blogger. Blog ini membawa motif peribadi dan segalanya adalah dari hasil setitis keringat penulis. Yang mana baik jadikan pedoman dan mana yang buruk adalah hak penulis. Moga semua blogger yang datang dapat meninggalkan jejak anda. Terima Kasih~

18 January 2010

~ Takdir ~

Jalan cerita setiap insan pastinya berbeza-beza. cuba fikirkan jika jalan cerita kehidupan kita adalah sama. Setiap saat dan ketika pastinya kita dapat membuat persediaan yang rapi. kita tahu pada beberapa haribulan tersebut kita akan jatuh tangga. Mungkin kita akan membuat persediaan keselamatan di tempat kejadian. ini boleh dipanggil sebagai kemalangan yang telah ditetapkan. kita juga akan tahu bila kita gembira dan bila kita sedih. bila kita sakit dan bila kita sihat. sampai mana kita hidup dan bila kita akan mati. pastinya dunia ini bergerak seperti mainan penguin yang bergerak2 naik tangga dan mengelongsor.. pehtu naek balik.. berulang dan terus berulang sehingga kita off mende tu ( mainan waktu aku kecik .. habis hati aku main mende tu). Andai begitu juga. Pastinya silibus di sekolah juga berubah. Anak2 kecil akan di ajar bagaimana cara untuk menghadapi kejadian yang akan terjadi.

Hakikat kehidupan bukanlah begitu. Kehidupan kita telah ditetapkan oleh ALLAh SWT dengan adanya Qadha & Qadar.

Pengertian Qadha dan Qadar Menurut bahasa Qadha memiliki beberapa pengertian yaitu: hukum, ketetapan,pemerintah, kehendak, pemberitahuan, penciptaan. Menurut istilah Islam, yang dimaksud dengan qadha adalah ketetapan Allah sejak zaman Azali sesuai dengan iradah-Nya tentang segala sesuatu yang berkenan dengan makhluk. Sedangkan Qadar arti qadar menurut bahasa adalah: kepastian, peraturan, ukuran. Adapun menurut Islam qadar perwujudan atau kenyataan ketetapan Allah terhadap semua makhluk dalam kadar dan berbentuk tertentu sesuai dengan iradah-Nya.

Mengenai hubungan antara qadha dan qadar dengan ikhtiar ini, para ulama berpendapat, bahwa takdir itu ada dua macam :

1.Takdir mua’llaq: yaitu takdir yang erat kaitannya dengan ikhtiar manusia. Contoh seorang siswa bercita-cita ingin menjadi insinyur pertanian. Untuk mencapai cita-citanya itu ia belajar dengan tekun. Akhirnya apa yang ia cita-citakan menjadi kenyataan. Ia menjadi insinyur pertanian. Dalam hal ini Allah berfirman:

Artinya: Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia. ( Q.S Ar-Ra’d ayat 11)

2.Takdir mubram; yaitu takdir yang terjadi pada diri manusia dan tidak dapat diusahakan atau tidak dapat di tawar-tawar lagi oleh manusia. Contoh. Ada orang yang dilahirkan dengan mata sipit , atau dilahirkan dengan kulit hitam sedangkan ibu dan bapaknya kulit putih dan sebagainya.

Diatas adalah sedikit ilmu yang boleh dipelajari bersama. Namun jangan dijadikan takdir sebagai alasan untuk kita bermalas-malasan. Berkongsi sedikit tentang perangai aku dulu. bila aku baring aku sememangnye akan malas untuk bangun. maka dalam fikiran aku berfikir. hurm.. mmg dah ditakdirkan saat dan ketika ini aku sedang berbaring. Dan bila aku mengerakkan kaki aku.. Owh.. mmg dah takdir masa inilah kaki aku digerakkan. kadang2 aku rasa nak gelak dengan perangai dulu aku tu. Hahahaha...



0 Komen:

Related Posts with Thumbnails